windsurfen

Sales actie!

Ter voorkoming van eendimensionale neerwaartse prijsdiscussies, zullen bedrijven meer dan ooit helder moeten maken wat de toegevoegde waarde is van hun dienst of product. Klinkt simpel, maar vereist wel een hele andere benadering van de klant en zijn (mogelijke) vraag. Of je het nu wil of niet: de complexiteit van verkopen is flink toegenomen. Verkopers zullen zich veel meer dienen te verdiepen in de specifieke context waarin de klant opereert om zijn daadwerkelijke ‘pijn’ boven water te krijgen. Zullen in staat moeten zijn in gezamenlijkheid met de klant oplossingen te bedenken en vervolgens de toegevoegde waarde daarvan voor de klant expliciet te maken.

Alsmaar sneller en complexer verlopende customer journeys vragen continu aandacht voor de bewegelijkheid en het aanpassingsvermogen van verkopers. Een aantal ontwikkelingen:

  • Digitalisering en automatisering hebben de manier waarop verkoopprofessionals werken en communiceren met klanten veranderd. Klantrelatiebeheersystemen (CRM), geautomatiseerde marketingtools en kunstmatige intelligentie (AI) worden steeds meer gebruikt om verkoopprocessen efficiënter te maken en klantbetrokkenheid te verbeteren.
  • Meer dan in het verleden gaat het om het leveren van een uitstekende klantervaring. Dit omvat het opbouwen van duurzame relaties met klanten, het aanpassen van verkoopstrategieën aan individuele klantbehoeften en het bieden van uitstekende klantenservice.
  • Data-driven verkoop. Verkoopprofessionals gebruiken data-analyse om inzicht te krijgen in de behoeften en gedragingen van klanten, markttrends te identificeren en verkoopstrategieën te optimaliseren.
  • Social media en online verkoop: Social media en online verkoopkanalen zijn steeds belangrijker geworden om relaties op te bouwen, prospects te identificeren, content te delen en klantinteracties te bevorderen. Online verkoopkanalen, zoals e-commerceplatforms, spelen een grote rol in het bereiken van klanten en het faciliteren van online aankopen.
  • Waar aan de ene kant technologie een steeds belangrijker aandeel krijgt in de verkoop, worden aan de andere kant in de persoonlijke contacten steeds meer eisen gesteld aan een goede beheersing van soft skills. Verkoopprofessionals moeten in staat zijn om effectief te communiceren met klanten van steeds diversere achtergronden en vertrouwen weten op te bouwen in snel veranderende zakelijke omgevingen.

Guido Geenen Coaching en Training heeft alle benodigde ervaring en expertise in huis om jouw verkoopteam in staat te stellen te excelleren binnen deze snel veranderende saleswereld.

Doelgroep: accountmanagers, adviseurs, sales professionals en salesmanagers

Onderwerpen die in de Salestraining aan bod kunnen komen zijn o.a.:

  • Mijn unieke profiel: vaststellen eigen kernkwaliteiten, valkuilen, persoonlijke waarden, gedragsvoorkeuren, overtuigingen, sterktes en zwaktes
  • Standaard verkoopvaardigheden als: voorbereiden, doelen stellen, connectie maken, vragen stellen, luisteren, samenvatten, doorvragen, presenteren, omgaan met tegenwerpingen, afsluiten, referenties vragen, etc.
  • Verkoophoudingen en -overtuigingen
  • Beïnvloeden (bewust en onbewust)
  • Onderhandelen
  • Inkoopprocessen
  • Acquireren
  • Netwerken
  • Elevator pitch
  • Zelfmotivatie
  • Presenteren voor een groep
  • Strategisch verkoopvaardigheden (consultative selling skills) als: analyse van de ‘pains’ en ‘gains’, co-creëren van de oplossing, identificeren van toegevoegde waarde, DMU-bewerking, concurrentieanalyse, Key Account Management, relatieontwikkeling, etc
  • Verkoopplanning
  • Leidinggeven aan verkoopteams
  • Ontwikkelen potentieel verkopers